Delavari A, Vosoogh-Moghaddam A, Kazemi Esfa Z, Seyed Aghamiri Z B. Comparison of the Level of Satisfaction of Service Recipients Between Government and Outsourced Health Posts Under Coverage of South Tehran Health Center. sjsph 2022; 20 (1) :1-12
URL:
http://sjsph.tums.ac.ir/article-1-6105-fa.html
دلاوری علیرضا، وثوق مقدم عباس، کاظمی اسفه زهرا، سیدآقا میری زهرابیگم. مقایسه رضایتمندی خدمت گیرندگان در پایگاه های سلامت دولتی و برونسپاری شده تحت پوشش مرکز بهداشت جنوب تهران. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی. 1401; 20 (1) :1-12
URL: http://sjsph.tums.ac.ir/article-1-6105-fa.html
1- 1- استاد، پژوهشکده گوارش و بیماریهای کبدی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- 2- دانشیار، گروه آموزشی- تحقیقاتی حکمرانی و سلامت، موسسه ملی تحقیقات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- 3- دانشجو دوره کارشناسی ارشد، گروه مدیریت و خدمات بهداشتی درمانی، مرکز ضمن خدمت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
4- 4- کارشناس ارشد، گروه سلامت نوجوانان جوانان ومدارس، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده: (1238 مشاهده)
زمینه و هدف: شبکه های بهداشت و درمان مبتنی بر اصول عدالت، فناوری مناسب، همکاری بین بخشی و مشارکت مردمی ایجاد شده است. سنجش رضایتمندی بیماران به عنوان یکی از معیارهای اساسی در تعیین کیفیت خدمات مراقبتی است. هدف از انجام این مطالعه مقایسه میزان رضایتمندی خدمت گیرندگان در پایگاه های سلامت دولتی و غیردولتی جنوب تهران در سال 1400 است.
روش کار: این پژوهش از نوع مقطعی توصیفی-تحلیلی می باشد. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه محقق ساخته برای 400 نمونه، استفاده شد، بخش اول مشخصات دموگرافیک مراجعه کنندگان، وضعیت بیمه، محل جغرافیایی پایگاه، سیستم نوبت دهی و دفعات مراجعه و نوع پایگاه سلامت بود. بخش دوم شامل نوع و میزان رضایتمندی از خدمات ارائه شده بود.
نتایج: در پایگاه های دولتی بیشترین رضایتمندی مراجعین به ترتیب از خدمات واکسیناسیون، آموزش های پس از واکسیناسیون، زمان انتظار و فضای فیزیکی بود. در پایگاه های برونسپاری شده آموزش مراقبت های پس از واکسیناسیون، مراقبت کودک زیر یک سال، واکسیناسیون و نحوه پاسخگویی و مسئولیت پذیری به ترتیب بالاترین سطح رضایتمندی را کسب کردند. مراقبت جوانان و میانسالان در پایگاه های دولتی و مراقبت جوانان در پایگاه های برونسپاری شده از کمترین میزان رضایت برخوردار بوده اند.
نتیجه گیری: سنجش مستمر و مکرر رضایتمندی و طراحی مداخلات بهنگام براساس نتایج حاصل در راستای ارتقا کیفیت خدمات بهداشتی به جمعیت تحت پوشش خواهد بود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
بهداشت عمومی دریافت: 1401/6/15 | پذیرش: 1401/3/31 | انتشار: 1401/3/31