Sahebazamani H, Azadi M, Talebian-Sharif J. Concerns and Tolerance Strategies Among Parents with Children Suffering from Down Syndrome in Mashhad, Iran: A Phenomenological Study. sjsph 2023; 21 (1) :33-46
URL:
http://sjsph.tums.ac.ir/article-1-6215-fa.html
صاحب الزمانی حانیه، آزادی محمود، طالبیان شریف جعفر. نگرانیها و راهبردهای مدارا در والدین دارای کودکان دچار نشانگان داون در شهر مشهد؛ یک مطالعه پدیدارشناختی. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی. 1402; 21 (1) :33-46
URL: http://sjsph.tums.ac.ir/article-1-6215-fa.html
1- 1- کارشناس ارشد، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه حکمت رضوی، مشهد، ایران
2- 2- استادیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه حکمت رضوی، مشهد، ایران ، drazadi@hri.ac.ir
3- 2- استادیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه حکمت رضوی، مشهد، ایران
چکیده: (526 مشاهده)
زمینه و هدف: نشانگان داون یکی از اختلالات کروموزومی است که بهعنوان شایعترین اختلال ژنتیکی شناخته میشود (1) و باعث مشکلات سلامتی و پزشکی از جمله مشکلات روحی، تنفسی و قلبی - عروقی در این کودکان میشود. والدین نیز در زندگی با این کودکان مسائل و چالشهای زیادی را تجربه میکنند (2). بههمین دلیل هدف این پژوهش، واکاوی نگرانیها و راهبردهای مدارا در والدین کودکان دچار نشانگان داون است.
روش کار: مطالعه حاضر با رویکرد پدیدارشناسی کلایزی (Colaizzi) انجام شده است و جامعه مورد پژوهش را والدین کودکان دارای نشانگان داون شهر مشهد در سال ۱۴۰۱ که تحت پوشش بهزیستی هستند تشکیل دادند و روش نمونهگیری هدفمند بوده و بعد از انجام ۱۳ مصاحبه پژوهشگر به اشباع نظری داده رسیده است.
نتایج: در تجزیهوتحلیلها 4 مضمون اصلی و 12 مضمون فرعی در بخش نگرانیهای والدین و 3 مضمون اصلی و 6 مضمون فرعی در بخش راهکارهای مدارا در والدین کودکان دچار نشانگان داون پیدا شد.
نتیجه گیری: از نتایج این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که والدین کودکان دچار نشانگان داون نگرانیهای فراوانی در زمینه خانوادگی، آینده کودک، مشکلات اجتماعی و فرآیند درمان فرزند خود دارند، همچنین نتایج نشان داد افرادی که از راهبردهای مدارای معنوی استفاده میکنند بهتر میتوانند با مشکلات ناشی از زندگی با کودک خود برآیند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
بهداشت عمومی دریافت: 1402/8/6 | پذیرش: 1402/8/1 | انتشار: 1402/8/1