Bagherikerachi A, Aflakifard H, Karami M. The Role of City of Darab Elementry School Teachers' Assessment of School Environment Health in Predicting Their Mental Health and Happiness. sjsph 2020; 17 (4) :385-396
URL:
http://sjsph.tums.ac.ir/article-1-5830-fa.html
باقری کراچی امین، افلاکی فرد حسین، کرمی ملیحه. نقش ارزیابی معلمان مقطع ابتدایی شهر داراب از بهداشت محیط مدارس در پیش بینی سلامت روان و شادکامی آنان. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی. 1398; 17 (4) :385-396
URL: http://sjsph.tums.ac.ir/article-1-5830-fa.html
1- استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران ، bagherikerachi@gmail.com
2- استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3- کارشناس ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد داراب، فارس، ایران
چکیده: (2402 مشاهده)
زمینه و هدف: این تحقیق به ارزیابی معلمان از بهداشت محیط مدارس و رابطه آن با سلامت روان و شادکامی آنان پرداخته است.
روش کار: روش تحقیق توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری معلمان ابتدایی شهر داراب به تعداد ٢٥٤ نفر بودکه یک نمونه
١٦٠ نفری از میان آنها به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شد. برای اندازه گیری شادکامی از پرسشنامه آکسفورد، برای اندازه گیری سلامت
روان از پرسشنامه گیلدبرگ و برای ارزیابی معلمان از بهداشت محیط از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی و پایایی این پرسشنامه ها
توسط محقق گزارش گردید.
٣٧ % متوسط و ٥% نامطلوب ارزیابی نموده اند، بین ارزیابی / ٥٧ % معلمان بهداشت محیط مدارس را مطلوب، ٧٣ / نتایج: نتایج نشان داد که ٢٣
معلمان مرد و زن، معلمان بومی و غیر بومی، معلمان با رشته تحصیلی آموزش ابتدایی و سایر رشته ها، معلمان مدارس دخترانه و پسرانه، معلمان
دارای اطلاعات قبلی از بهداشت و سایر معلم ها، معلمان با استخدام رسمی و سایر معلم ها، معلمان مدارس مروج بهداشت و سایر معلم ها، از
بین ارزیابی معلمان از بهداشت محیط مدارس با شادکامی و سلامت روان ،(p< ٠/ بهداشت محیط مدارس تفاوت معنی داری وجود دارد ( ٠٥
١٠ % از / ١٩ % از تغییرات شادکامی و ٢ / ارزیابی معلمان از بهداشت محیط مدارس می تواند ٨ .(p<٠/ همبستگی معنی داری وجود دارد ( ٠٠٠١
تغییرات سلامت روان آنان را پیش بینی کند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
بهداشت عمومی دریافت: 1399/2/2 | پذیرش: 1399/2/2 | انتشار: 1399/2/2