زمینه و هدف: به دنبال استقرار طرح تحول سلامت در بیشتر بیمارستانهای دولتی روابط و فعالیتهای سازمانهای بیمهگر و بیمارستانها دچار تغییراتی شده است. هدف از این پژوهش شناسایی موانع و چالشهای پیش روی بیمارستانها و سازمانهای بیمه ای و ارائه راهکارهایی جهت رفع آنها میباشد.
روش کار: جامعه مورد پژوهش در مجموع 74 نفر از پرسنل بیمارستانهای دولتی، خصوصی و نظامی شهر تهران (مدیران، مترون، کارشناسان مالی و رئیس حسابداری) و همچنین پرسنل سازمانهای بیمهگر پایه و تکمیلی (نمایندگان بیمه مقیم در بیمارستانها، کارشناسان سازمانهای بیمهگر و مدیران بیمه) میباشند. روش گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته و تحلیل دادهها به روش تحلیل موضوعی صورت پذیرفته است.
نتایج: مهمترین چالشهای شناسایی شده عبارت بودند از کسورات، تاخیر در پرداخت هزینههای بیمارستان، سلیقهای عمل نمودن، عدم حضور و تعداد کم نماینده بعضی سازمانهای بیمهای در بیمارستانها، عدم وجود تعامل کافی بین دو سازمان، عدم مسؤولیتپذیری پرسنل بیمارستان در مدیریت هزینهها و عدم عقد قرارداد بیمارستان دولتی با بیمه تکمیلی و بیمارستان خصوصی با بیمه پایه مطرح گردید.
نتیجهگیری: با توجه به حساسیت و اهمیت ارتباط بین سازمانهای ارائه دهنده و خریدار خدمات سلامت و همچنین پیچیده تر و چالشی تر شدن این ارتباط بعد از اجرای طرح تحول سلامت و اعتباربخشی بیمارستانها، علم به چالشهای فوق الذکر میتواند راهکارهای مناسب و موثری در جهت بهبود روابط دو سازمان در اختیار مدیران قرار دهد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |