روش کار: این پژوهش نیمهتجربی، بر روی 120 نفر (60 نفر گروه مداخله و 60 نفر گروه شاهد) از مادران تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شیراز که دارای کودک تک قلو و تغذیه انحصاری با شیر مادر بودند، انجام شد. روش جمعآوری اطلاعات، مشتمل بر پرسشنامهای که شامل مشخصات جمعیتشناختی، سؤالات سنجش اجزای الگوی پرسید (آگاهی، نگرش، عوامل قادرکننده و عوامل تقویت کننده و عملکرد مادران) و سنجش وزن کودکان بود. مداخلهی آموزشی طی 6 جلسه آموزش به مدت 55 تا 60 دقیقه انجام شد و پرسشنامه مذکور قبل و 4 ماه بعد از مداخلهی آموزشی توسط گروه مداخله تکمیل گردید.
نتایج: پس از انجام مداخلهی آموزشی در گروه مداخله، میانگین امتیاز آگاهی (001/0>p) و میانگین امتیاز نگرش (001/0>p) افزایش معنیداری نشان داده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که عوامل قادرکننده (استفاده از منابع آموزشی، تشکیل کلاسهای آموزشی)، عوامـل تقویتکننده و میانگین امتیاز عملکرد مـادران و همچنین میانگین وزن کودکـان در گروه مداخلـه نسبت به گروه شاهد افزایش معنـیداری داشته است (001/0>p).
نتیجه گیری: نتایج فوق نشاندهنده تأثیر مثبت برنامه مداخلهی آموزشی پایش رشد براساس تمام سازههای الگوی پرسید در پیشگیری از اختلال رشد کودکان در جامعهی مداخله مطالعه میباشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |