دوره 14، شماره 1 - ( 3-1395 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 45-58 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbaribalootbangan A, Najafi M, Babaee J. The Factorial Structure of Subjective Well-Being Questionnaire in Adolescent of Qom City. sjsph. 2016; 14 (1) :45-58
URL: http://sjsph.tums.ac.ir/article-1-5356-fa.html
اکبری بلوطبنگان افضل، نجفی محمود، بابایی جلال. ساختار عاملی پرسشنامه بهزیستی ذهنی در نوجوانان شهر قم. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی. 1395; 14 (1) :45-58

URL: http://sjsph.tums.ac.ir/article-1-5356-fa.html


1- دانشجوی دوره دکتری، گروه علوم‌تربیتی، دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سمنان ، akbariafzal@semnan.ac.ir
2- استادیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سمنان
3- دانشجوی دوره کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه سمنان
چکیده:   (2785 مشاهده)

زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس بهزیستی ذهنی در دانش‌آموزان بود.

روش کار: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. بدین منظور تعداد 400 نفر (200 پسر و 200 دختر) از دانش‌آموزان مدارس متوسطه شهر قم به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و به ابزارهای بهزیستی ذهنی و شادکامی آکسفورد پاسخ دادند. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل عاملی، ضریب آلفای کرونباخ و همبستگی پیرسون استفاده شد.

نتایج: یافته‌های تحلیل عاملی نشان داد که این مقیاس از چهار عامل تشکیل شده است. علاوه بر آن نتایج همبستگی پیرسون نشان داد، بهزیستی ذهنی با شادکامی (27/0r=)، نمره انضباط (11/0r=) و پیشرفت تحصیلی (28/0r=) رابطه مثبت و معنی‌داری در سطح 01/0p< دارد. همچنین اعتبار پرسشنامه بهزیستی با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 87/0 و هر کدام از خرده‌مقیاس‌ها شامل ارتباط با مدرسه 69/0، لذت از یادگیری 85/0، اهداف آموزشی 73/0 و کارآمدی تحصیلی 78/0 بدست آمد که نشان از قابلیت بالای ابزار بود.

نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش بیانگر این است که نسخه فارسی پرسشنامه بهزیستی ذهنی از خصوصیات روانسنجی قابل قبولی برخوردار است و می‌توان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهش‌های روانشناختی استفاده کرد.

متن کامل [PDF 202 kb]   (785 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بهداشت عمومی
دریافت: ۱۳۹۵/۴/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۵/۴/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۵/۴/۱۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2017 All Rights Reserved | Journal of School of Public Health and Institute of Public Health Research

Designed & Developed by : Yektaweb